Mission
og Politik for Grundejerforeningen Ålsgårde Kyst
Grundejerforeningen Ålsgårde Kyst har en række grundlæggende
synspunkter som Foreningen vil søge at få belyst og beskrevet således. At den
der søger efter meninger/holdninger eller viden på området, så vidt muligt, kan
finde et svar/kommentar eller lignende, på Foreningens blog eller på Kystportalens
blog. Der henvises i øvrigt, så vidt muligt også til andre steder hvor emnet
belyses nærmere.
At samle viden på området er en løbende proces, og vi
opfordrer derfor alle som ønsker svar på noget, eller har forslag til emner,
kommentarer m.v. om at kontakte os via kontaktformularen.
Nedenfor er en række af Grundejerforeningen Ålsgårde Kyst
synspunkter.
Da Grundejerforeningen Ålsgårde Kyst deler mange af disse synspunkter
med Kystportalen skal, vi opfordrer til, at interesserede også går ind på
Kystportalen, hvor man også kan læse Kystportalens mission og politik.
Grundejerforeningen Ålsgårde Kyst udgangspunkt (Emnerne er ikke
opstillet i kronologisk orden)
1. Myndighederne skal yde hjælpe med
rådgivning og økonomisk støtte
Det offentlige skal have større forståelse for, at der
er brug for egentlig rådgivning og økonomisk støtte til at bevare vore kyster.
Landspolitisk (miljøministeren) afviser (medio 2014)
ethvert ønske om hjælp med henvisning til, at Kystdirektoratet er sat i gang
med en undersøgelse af hele Danmarks kyst. Dette kan tage flere år, hvorfor det
ikke er acceptabelt at vente med at gøre noget - der skal igangsættes
initiativer, før der sker yderligere alvorlig skade på vores kyster.
Ministeren ser helt bort fra, at bl.a. kommunerne i
Nordsjælland allerede klart har erkendt, at Nordsjællands kyst er meget
nødlidende efter stormfloden Bodil i 2013.
Kommunalpolitisk har kommunerne langs Nordkysten på
Sjælland i foråret 2014 indgået et samarbejde om sikring af kysten. Fra
kommunalt hold, har man også fået en kold skulder fra miljøministeren. I øvrigt
henviser kommunen til Ålsgårde Kystsikringslag der kun er varetager opgaver med
faste anlæg uden for betonmuren langs ejendommene (under skræntfod)
Fra administrativ side (Kystdirektoratet), er der givet
rådgivning til kystsikringslagene om at sandfodring i fremtiden vil være den
rigtige løsning. Men denne vejledning behøver lagene ikke følge. Tidligere har
Kystdirektoratet anbefalet/godkendt faste anlæg, og disse skulle være anlagt
helt efter anbefalingerne, men Bodil viste, at de helt klart var
utilstrækkelige.
Kystdirektoratets holdning anbefalinger går altså her
i 2014 mere i retning af sandfodring og oplyser da også, at Kystdirektorat er
af den opfattelse, at Ålsgårde Kystsikringslag bruger midlerne forkert.
Det må konstateres, at de enkelte grundejere er ladt
helt alene, hver for sig, med deres problemer hvad angår rådgivning og økonomi.
Det er simpelthen ikke rimeligt, at det er de enkelte kystgrundejeres ansvar og
problem, at beskytte Danmarks kyster.
2. Det offentlige skal kunne agere
hurtigt når/hvis der opstår skader
Den passivitet myndighederne har udvist efter Bodil
har desværre med al tydelighed vist, at der mangler et beredskab, politisk
stillingtagen og i det hele taget udvist en holdning ”det er de andres
problem.”
Hvis Danmark skal bevare sine kyster, til gavn for
alle, bliver det nødvendigt, at der fra samfundets side vises handling og tages
ansvar.
3. Vedligeholdelse af kysterne skal være
en fælles samfundsopgave og skal ikke alene betales af grundejere direkte eller
tæt ved kysten
Det er Foreningen Ålsgårde Kyst opfattelse at opgaven
med at bevare de danske kyster er en samfundsopgave – således også kysten i
Ålsgårde
Derfor skal Stat, Regioner og Kommuner går forrest for
at få skabt grundlag for en kystbeskyttelse som bevarer værdier og naturen.
På nuværende tidspunkt er der et samarbejde mellem
kommunerne på vestkysten og tre Nordsjællandske Kommuner, Gribskov, Halsskov og
Helsingør, har indledt et samarbejde. Problemet er bare, at de sidst nævnte, ikke
forventer der kan ske noget før efter det næste kommunalvalg.
Da vi kan frygte, at Bodil ikke bare var en ”100 års
storm,” er det måske alt for længe at vente med at foretaget sig noget
gennemgribende.
Alle de penge som er brugt på genopretning efter Bodil
er formodentlig spildt, hvis vi får en ”ny Bodil,” inden der er iværksat
samlede vedligeholdelse af større sammenhængende kyststrækninger – storme
kender ikke noget til grænserne mellem forskellige kystlag og forskellige
kommuner!
Stormene kender heller ikke til en grænse under eller
bag skræntfod. Ålsgårde Kystsikringslag tager sig ikke af skader bag skræntfod.
4. Problemer skal kan ikke kun løses
lokalt – de skal løses i samarbejdes over betydelige strækninger
Grundejerforeningen Ålsgårde Kyst ønsker et samarbejde med alle
interessenter langs kysten (bl.a. grundejere, kystsikringslag, kommuner,
Naturfredningsforeningen, Kystdirektoratet m.v.) så der kan etableres samlede
løsninger
5. Lokale kystsikringslag skal arbejde
med de samlede kystsikringsproblemer inden for deres område
(ikke alene problemerne der opstår under skræntfod,
men også de problemer der er bag skræntfod)
Stormen Bodil har med al tydelighed vist, at den
etablerede kystsikring er utilstrækkelig – herunder kystsikringen i Ålsgårde!
6. Ændre reglerne for tvungent
medlemskab af kystsikringslag
Tilsyneladende er det ikke en ubetinget fordel at være
medlem af et kystsikringslag.
Vores undersøgelser peger i retning af at kommunerne
er mere hjælpsomme overfor de kystgrundejere hvor der ikke er Kystsikringslag.
Dette emne arbejder vi med i øjeblikket med. Vi vil på et senere tidspunkt udbygge denne
problemstilling.
7. Skabe rettigheder for ejere der bor
direkte til havet – og ikke kun pligter
Det er urimeligt at ejere med ejendomme direkte ned
til vandet er ansvarlige for kystbeskyttelsen.
Ikke alene står den enkelte lodsejer (eller
kystsikringslag) for det praktiske, men også for det økonomiske.
Grundejerforeningen Ålsgårde Kyst vil derfor arbejde for at
kystbeskyttelse skal være en samfundsopgave ikke (alene) den enkelte lodsejers
opgave/ansvar.
Grundejerforeningen Ålsgårde Kyst vil også beskæftige sig med
emner som f. eks, at vi i Ålsgårde skal nedlægge vores hegn til vejen.
Der må ikke anlægges terrasser og lignende uden for
strandbeskyttelseslinjen, der er defineret som en linje gående fra eksisterende
hushjørne til hushjørne. Uden for denne linje skal grunden henligge som natur.
Dette administreres åbenbart ret rigidt af Helsingør kommunen.
Offentligheden har ret til adgang og kortvarigt ophold
på strandarealerne selv om de ligger på grundejernes matrikler. Dette har Grundejerforeningen Ålsgårde Kyst ikke indvending imod, hvis det bliver således, at
omkostningerne til vedligeholdelse fordeles på en anden måde end i dag.
8: Ejere af ejendomme
Ejere af ejendomme direkte mod havet forskelsbehandles
og betaler mere end andre i ejendomsskat
F. eks. er Helsingør Kommunes ejendomsskatteprocent er blandt landets højeste
Langs Nordre Strandvej i Ålsgårde vurderes grundene
(2014 tal) på vandsiden til 2000 kr. pr. m2. Desuden tillægges yderligere en
værdi for byggeretten til 1.600.000 kr. medens grundene på landsiden vurderes
til 900 kr. pr. m2 og byggeretten til 720.000 kr. Dette er helt uden sammenhæng
med salgspriserne.
Yderligere ligger ca.1/4 del af grunde i Ålsgårde uden
for skræntfoden – på stenstranden og i vandet. Dette areal vurderes også til
2.000 kr. pr m2. Sådan var det ikke tidligere (for 10-15 år siden) hvor arealet
blev vurderet til få 100 kr. pr. m2.
Det vil være rimeligt med et fradrag i ejendomsskatten
svarende til de udgifter grundejerne har til kystbeskyttelse og til reparation
af grunde. Alternativt kunne myndighederne overtage udgifterne til beskyttelse
og vedligeholdelse af kysten.
Selv om sidstnævnte problem bliver løst, kan man
fortsat stille spørgsmålstegn til hvorfor Helsingør Kommune indkræver
ejendomsskatter som er langt større end der opkræves andre steder i landet.
En af grundejerne i Ålsgårde har f. eks. også en
ejendom i Nyborg til vandet på en større grund, men betaler alligevel kr.
74.000 mindre i ejendomsskat pr. år.
Nok er grundene i Nordsjælland dyre, men alligevel!
9. Ejere direkte til vandet skal ikke
have ringere muligheder end andre for at have hegn mod vej og indretning på
deres grunde herunder eventuelle ekstra værn mod havets hærgen
Bliver udbygget
10. Der skal kunne tegnes forsikring mod
stormflod
Det er helt urimeligt, at staten, uden at informere de
berørte parter (kystgrundejerne) har ændret stormflodslovgivningen i 2012 så
jord og haveanlæg ikke er dækket. Dette har medført meget store udgifter for de
enkelte grundejere til retablering af grundene bag skræntfoden.
Landspolitisk har man erkendt, at beslutningen om
ændring af stormflodsloven i 2012 var forkert for så vidt angår bebyggelse. Her
er erstatning genindført med tilbagevirkende kraft. Hvad angår skader på
kystsikringsanlæg, haveanlæg og jord er loven ikke ændret, hvilket er både
uretfærdigt, diskriminerende og krænkende for retsbevidstheden.
Foreningen Ålsgårde Kyst vil arbejde for en
genoprettelse af en form for forsikringsordning for jord og haveanlæg.
11. Kystdirektoratet skal have større
kapacitet, have kortere besvarelse tider og have et egentlig ansvar – ikke kun
ret til at sige nej
Siden Bodil har Kystdirektoratets tilstedeværelse
været ”ikke tilstedeværende”.
Når der ansøges om tilladelser går der adskillige
måneder før direktoratet reagerer – og når der endeligt svares, er det enten
negativt eller ”flydende” så ansøgerne forbliver i et ”ingenmandsland”.
Når der søges om hjælp og vejledning er det ikke
bedre.
Et direktorat som enten har for få ressourcer eller
manglende bemyndigelse til at gøre noget ved tingene er uacceptabelt.
Foreningen Ålsgårde Kyst vil arbejde med dette problem.
12. Naturbevarelse
Der oppumpes meget store mængder af sand fra Lappen.
Dette må nødvendigvis efterlade store huller i sandbunden som jo så igen må
fyldes op med sand via materialevandringen langs kysten.
Sandet må jo komme et sted fra, og vi kan jo se at
sandstrandene vest for Helsingør er forsvundne, og dem, der går i vandet kan
også konstatere, at sandrevlen ud for vore grunde i Ålsgårde er forsvundet.
Dette drejer sig om meget store mængder idet vandet tidligere var knæ dybt hvor
der i dag er 2,5 til 3 meter dybt.
Det er urimeligt, at miljøministeren har afvist at
tage stilling til denne problematik.
Men stat og kommuner har siden Bodil i den grad siddet
på hænderne og stort set ladet kysten henligge i ruin – Foreningen Ålsgårde
Kyst vil presse på så myndighederne tager deres ansvar alvorligt.
13. Hvad skal der til for at sikre
kysterne
Der er i årens løb skrevet og drøftet mange
muligheder.
Hvilke løsninger der er de bedste og mest effektive, vil
sikkert være en løbende diskussion.
På nuværende tidspunkt ser det for Foreningen Ålsgårde
Kyst ud som om at hovedlinjen for at bevare kysterne er:
Samarbejde over større strækninger – vandet kender
ikke til kommunegrænser eller strækninger for hvor et kystlag har ansvaret
Sandfordring er en nødvendighed, men den kan
formodentlig ikke stå alene
14. Lovgivning på
kystbeskyttelsesområdet
Grundejerforeningen Ålsgårde Kyst deler den opfattelse, at den
nuværende kystbeskyttelseslov ikke er tidssvarende, og at den først og fremmest
er blevet til for at hjælpe ofrene for stormflod langs den jyske vestkyst.
Efter Bodil er det klart, at der er mange andre steder
i landet, hvor der er behov for hjælp, hvorfor lovgivningen skal ændres, så den
bliver tidssvarende og retfærdig.
Samfundet har været hurtige til at opkræve ekstra ejendomsskatter
på grunde direkte til havet. Det forekommer derfor ikke rimeligt at ejerne af
disse grunde alene skal være byrden for at få beskyttet vores kyster.
Kysten nord for København og til Hundested er tæt
bebygget og ejerne betaler enorme summer for at have ”herlighedsværdien” for
ejendomme direkte til havet.
Disse ejere vil få betydelige værditab, når grundene
ødelægges, men samfundet vil også gå glip af enorme indtægter – for man kan vel
ikke fastholde, at grundejeren, hvor grundene værdiforringes voldsomt, fortsat
skal betale ejendomsskatter i samme omfang som hidtil?
At man har besluttet at beskytte vestkysten, hvor der
ikke er de samme værdier og indtægter som i Nordsjælland er uforståeligt. Der må
også gøres noget andre steder!
15. Sandfodring
Af debatten mellem fagfolk peger i retning af, at de
primære hoveder muligheder for at bevare vore kyster er, at tilføre sand som
medfører at kysterne ”flyttes længere ud.”
Det er opfattelsen, at det vil være en økonomisk
overkommelig opgave, selv om der til stadighed skal føres sand til disse
områder.
Overstående løsning vil kunne være til gavn for mange,
som ønsker at bruge vore kyster. Det vil også være til gavn for turisme m.v.
Nogle vil naturligvis ikke bryde sig om, at der kommer
mere færdsel på strandende og andre vil påstå, at det ikke nytter noget, kun
hårde materialer beskytter kysterne.
Sidstnævnte er formodentlig forkert – de hårde kyster
skader formodentlig mere end de gavner, hvis ikke sammensætningen af de
forskellige muligheder løses i meget større sammenhænge end i dag.
Grundejerforeningen Ålsgårde Kyst ønsker, at stat og kommuner
sætter flere ressourcer ind på at arbejde med forskellige muligheder og
kombinationer set i et helheds perspektiv, og ikke bare overlade det til
enkeltstående kystlag, som af naturlige grunde ikke kan løse problemerne i et
helhedsperspektiv, og heller ikke råder over den rette ekspertise til at
vurdere, hvad der er rigtigt.